وبلاگ پزشکی التیام

فوریت های پزشکی

 

هيستري چيست؟

هيستري نمايش يك سري از علائم جسمي به دليل عوامل روحي است. اين علائم جسمي در حقيقت وجود ندارند. كلمه هيستري به طب يونان باستان بازمي‌گردد و استعمال آن كلمه بازتاب يك اعتقاد قديمي است كه هيستري منحصرا يك بيماري زنانه و معلول ناراحتي‌هاي اندام زنانه است.

در كاربرد روان‌پزشكي منظور از هيستري، حالتي در فرد است كه اضطراب را به نشانه‌هاي بيماري تبديل كند كه آن نشانه‌ها بعدا كم و بيش از بقيه شخصيت فرد هيستريك منتقل مي‌شوند.

براي مثال سربازي كه.....در ادامه ی مطلب بروید....


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 19 / 4 / 1392برچسب:هیستریک,هیستری,بیماری هیستریک,,ساعت 13:5 توسط خوشمرام حامد| |

لیپودیستروفی ناشی از انسولین+ عکس
 
| نظر دهید

 یک آقای 55 ساله با سابقه 31 ساله دیابت نوع1 برای انجام ارزیابی های بالینی معمول مراجعه نمود. این مراجعه برای اولین بار در دو دهه گذشته برای وی انجام شده بود. رژیم انسولین وی شامل انسولین NPH و انسولین سریع الثر بود. در چندین سال از تشخیص دیابتش او عادت به تزریق انسولین در دومحل در منطقه اطراف ناف داشت. در لمس دو توده زیر جلدی جدا از هم مشاهده شد. هر دو توده سفت و نوسانی بودند. تشخیص بالینی وی لیپوهیپرتروفی ناشی از انسولین بود. این شرایط با کاربرد زیاد انسولین ایجاد شده است. توجه دقیق می بایست متمرکز باشد بر آموزش صحیح روش های تزریق انسولین، تغییر محل تزریق و معاینه مداوم محل های تزریق. لیپوهیپرتروفی می تواند با وضعیت گلیسمیک خون همراهی داشته باشد و می تواند باعث بدشکلی بشود. به بیمار توصیه شد محل تزریق را به طور مداوم تغییر دهد و از سوزن 6 میلی متر به جای سوزن 8 میلی متر استفاده کند. انسولین NPH با انسولین گلارژین عوض شد. بیمار متعاقبا چهت پیگیری مراجعه ننمود.
  
 
عکس در ادامه ی مطلب
 

ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 19 / 4 / 1392برچسب:لیپودیستروفی ناشی از انسولین,عوارض انسولین,ساعت 10:6 توسط خوشمرام حامد| |

 

سکته مغز دومین عامل شایع مرگ در بزرگ سالی و شایعترین علت معلولیت اکتسابی است. این بیماری در افراد طبقات متوسط و پائین اجتماع شایعتر است. احتمال عود سکته مغزی و سکته قلبی ومرگ در ماههای اول بعد از حمله سکته مغزی زیاد است. نظر به اینکه ....به ادامه ی مطلب بروید..


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 19 / 4 / 1392برچسب:سکته مغزی,cva,پیشگیری از سکته مغزی,ساعت 9:58 توسط خوشمرام حامد| |

 
 

در میان بیماری ها هیچ کدام را نمی توان یافت که مثل سنگ کلیه، دردناک و زجرآور باشد. سنگ کلیه، عارضه ای است که در آن مواد معدنی و پروتئین ها در ادرار شروع به کریستال شدن می کنند. سنگ ها، کوچک و سخت بوده و در یک یا هر دو کلیه دیده می شود. سنگ های کوچک معمولاً توسط ادرار بی آنکه بیمار خود متوجه شود، دفع می شود ولی سنگ های بزرگ با بروز درد در ناحیه مثانه و کلیه همراه هستند. درد معمولاً ابتدا در ناحیه پشت، درست پایین دنده ها ظاهر شده و طی چند ساعت یا چند روز از سمت حالب (لوله های عضلانی باریک که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کند) به کشاله ران می رود. داشتن سابقه خانوادگی سنگ کلیه، مصرف فراوان الکل، کاهش مصرف کمتر از ۳ لیتر آب در روز، رژیم غذایی غنی از کلسیم و قرار گرفتن در آب و هوای گرم و خشک از مهمترین مواردی است که باعث تشکیل سنگ کلیه می شود. سنگ کلیه یک بیماری بازگشت پذیر است. اگر قبلاً از سنگ کلیه رنج می بردید عمل به توصیه های زیر برای جلوگیری از تولید مجدد سنگ ضروری به نظر می رسد. روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید. از مصرف فرآورده های لبنی در صورتی که مبتلا به سنگ کلسیمی فسفری بودید، خودداری نمایید. از نوشیدن زیاد قهوه خودداری کنید. کافئین موجود در قهوه دفع کلسیم از ادرار را افزایش می دهد و از آنجا که وجود مقدار زیاد کلسیم در ادرار باعث تشکیل سنگ می شود، محدود کردن نوشیدن قهوه بسیار ضروری است. اسیداوریک خود را کنترل کنید، بدین منظور گوشت، ماهی و مرغ کمتری بخورید تا میزان اسید اوریک ادرار شما پایین بیاید. میزان مصرف غذاهای اگزالات دار نظیر شکلات، اسفناج، نوشابه های گازدار، سبوس گندم، توت فرنگی و قهوه را کاهش دهید. برای شما که در معرض ابتلای مجدد به سنگ کلیه هستید، بهترین رژیم غذایی، رژیمی از نوع کم چرب و پرفیبر است.

نوشته شده در جمعه 19 / 4 / 1392برچسب:سنگ کلیه,چگونه سنگ کلیه نگریم,ساعت 9:53 توسط خوشمرام حامد| |

طرف لکنت زبون داشته.زنگ میزنه اورژانس که بیان جنازه ی همسیاشو ببرن!

میگه:اااالواااوورجانس ،این ههههمسسسایمووون­ ممممرده!
یه آمبولانس میفرررررستین؟!

…طرف میگه: آدرستون؟!

یارو تا میاد آدرسو بگه زبونش بند میاد میگه:ظظظظظ! troll13.png
… … …طرف میگه :ظفرمنظورته ؟ troll20.png

میگه: نننننننـــنه!

طرف فکر میکنه سرکاره قطع میکنه!

۲هفته بعد همین اتفاق میفته بازم طرف میگه:آدرستون؟

باز زبونِ یارو بندمیاد میگه: ظظظظ! troll11.pngtroll11.png
طرف میگه ظفر؟ میگه:ننننه!

باز مامور اورژانس فکرمیکنه سرکاره قطع میکنه! troll5.pngtroll5.png

۳!ماه رد میشه،باز طرف زنگ میزنه میگه:
اااااووووورژانس­، این هههمسایمون ممممرده محلللمون بوی گند گررررررفته یه آمبولانس ببفرستیییین!

طرف میگه :آدرستون؟!

باز زبون یارو بندمیاد میگه: ظظظظ!
از اونور میگن :آقامنظورت ظفره؟! troll11.png

طرف میگه :آآآآررررره آآآآشغااااال؛ troll7.png
آآآآررره کککککثافت troll7.pngtroll7.png
ککشووووندم آورددددمش ظفرببییییا بببرش!!!!!! troll7.pngtroll7.pngtroll7.png

نوشته شده در دو شنبه 8 / 4 / 1392برچسب:خنده دار ,لکنت زبون,ساعت 22:43 توسط خوشمرام حامد| |

ماندن آهنگ‌ ها در ذهن

1396 علت ماندن بعضی از آهنگ‌ ها در ذهن

جدیدترین تحقیقات و مطالعات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی حاکی از آن است که علت ماندگاری بعضی آهنگ ها در ذهن این است که باعث “خارش” مغز می‌شوند که تنها با تکرار همان نغمه برطرف می‌شود.

 

این نوع آهنگ‌ها که به “کرم گوش” معروفند معمولاً دارای مضمونی شاد و ترجیع بندی تکرار شونده‌اند و حالتی میان گیرا و عصبی دارند.

به گفته پروفسور جیمز کلاریس از کالج مدیریت تجاری دانشگاه سینسیناتی آمریکا، آهنگ‌هایی مانند “وای ام سی ای” اثر گروه “مردم روستا” (Village People)، “ماکارینا” اثر “لوس دل ریو” و “چه کسی سگها را ول کرد” (Who Let The Dogs Out) اثر “باها من” را از جمله این دسته آهنگ‌ها می‌داند.

پروفسور کلاریس گفت: “خارش ذهنی استعاره‌ای است برای توضیح چگونگی در خاطر ماندن آهنگ‌ها، برخی آهنگ‌ها دارای خواصی مشابه هیستامین‌ها (موادی که در واکنش به آلرژی در بدن تولید می‌شوند) هستند و باعث خارش مغزی می‌شوند.”

به گفته وی تنها راه خاراندن این خارش ذهنی این است که نغمه مزاحم را بی وقفه در مغز خود تکرار کنیم.

پروفسور کلاریس نتایج اولیه تحقیقات خود درباره “کرم گوش” را در همایشی در زمینه روانشناسی مصرف کنندگان عرضه کرد و گفت تقریباً همه انسان‌ها گاه و بیگاه دچار خارش ذهنی می‌شوند.

او گفت: “در طول مطالعات دریافتم که نود و هفت تا نود و نه درصد جمعیت در مقطعی زمانی در برابر کرم گوش آسیب پذیرند، اما مسلماً برخی از مردم آسیب پذیرتر از سایرینند؛ زنان معمولاً بیشتر در معرض آنند و موسیقیدان‌ها بیش از سایر افراد دچار آن می‌شوند.”

این تحقیقات بخصوص برای صنعت موسیقی پاپ که در پی رونق بازار است و همچنین برای تولیدکنندگان آگهی‌های تجاری جالب است که معمولاً برای فرو کردن نام‌های تجاری در مغز مصرف کننده از قطعات گیرا و کوتاه استفاده می‌کنند.

کریس اسمیت که حرفه‌اش تصنیف چنین قطعاتی است می‌گوید هم در تولید آگهی و هم آهنگ‌های پاپ باید قطعه‌ای ساخت که وقتی شنیده شد براحتی و بسرعت فراموش نشود.
به گفته وی، یکی از عناصر اصلی کرم گوش، عنصر تکرار است و حفظ نغمه‌ای با محتویات متغیر و گوناگون آسان نیست.

کریس اسمیت کرم گوش را برای مقاصد نغمه‌ای می‌دانند که مردم بتوانند سریع حفظ کنند و همانطور که در خیابان قدم می‌زنند تکرار کنند، البته به قیمت خرد شدن اعصاب بقیه مردم.

گردآوری: گروه سرگرمی توپ فان

منبع : فان پاتوق

نوشته شده در پنج شنبه 6 / 4 / 1392برچسب:علت ماندن بعضی از آهنگ‌ ها در ذهن,آهنگ,ساعت 20:43 توسط خوشمرام حامد| |

 

افزایش قد تا چه سنی ادامه دارد؟

افزایش قد

1239 افزایش قد تا چه سنی ادامه دارد؟

بسیاری از پسران و دختران جوان نگران رشد قد خود هستند و دوست دارند بدانند قدشان تا چه سنی بلند می شود در این مطلب به این پرسش پاسخ می دهیم.

 

یک جراح و متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه خصوصیات ذاتی و وراثت مهم‌ترین عوامل در رشد قد است، گفت: تغذیه مادر در دوران جنینی و هم‌چنین تغذیه دوران کودکی بسیار با اهمیت و در افزایش قد افراد در آینده تاثیرگذار است.

رحیم تسلیمی با اشاره به اینکه رشد قد در......

 

در ادامه ی مطلب...بخوانید...


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 6 / 4 / 1392برچسب:افزایش قد,هورمون رشد,کوتاهی قد,,ساعت 20:40 توسط خوشمرام حامد| |

دلایل اصلی طلاق - بسیار خواندنی

دلایل اصلی جدایی بین زوج ها چیست؟
 
بسیاری از افرادی که از همسرانشان جدا شده اند می گویند هرگز به صحبتهای همسر خود در هنگام دعوا و مشاجره گوش نمی کردند و اهمیت نمی دادند.
دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می شود زوجها تصمیم بگیرند از هم جدا شوند.
۱۷ درصد طلاقها بخاطر خیانت یکی از طرفین رخ می دهد اما بسیاری معتقدند که خیانت هرگز دلیل اصلی طلاق نیست بلکه نشان دهنده آن است که یک رابطه مدتهاست از هم پاشیده است و در واقع نتیجه ادامه دادن به یک رابطه مشکل دار و یا بدون عشق است. به هرحال خیانت همسران یکی از دلایل رایج زوجها برای طلاق است .
 
خشونت :
خشونت های خانگی چه از نوع فیزیکی و چه از نوع روحی روانی یکی دیگر از دلایل اصلی طلاق زوجها محسوب می شوند. معمولا" اثبات خشونتهای روحی بسیار سخت تر است و با نامهایی از قبیل تحقیر ، ناسازگاری توصیف می شود.
 
ناسازگاری و عدم تفاهم :
برخی از زوجها بخاطر فشارهای والدین و اطرافیان و یا فقط بخاطر احساس تنهایی در ازدواج عجله می کنند و بعد از مدتی متوجه می شوند که با همسر خود تفاهم ندارند و سازگار نیستند.علاوه براین اعتقادات و رفتار آدمها در طول زمان تغییر می کند و ممکن است زوجی که ۱۰ سال بیش باهم تفاهم و سازگاری داشتند در حال حاضر با هم سازگار نباشند.
 
فقدان ارتباط :
بسیاری از افرادی که از همسرانشان جدا شده اند می گویند هرگز به صحبتهای همسر خود در هنگام دعوا و مشاجره گوش نمی کردند و اهمیت نمی دادند. ارتباط ر ازدواج بسیار مهم است و اگر زوجی احساس کنند که نمی توانند با یکدیگر صحبت کنند مشکلاتشان حل نشده باقی می ماند.
 
فرزندان :
گاهی فرزندان باعث بروز اختلافات اساسی در میان والدینشان می شوند زیرا برخی از زوجها درباره تصمیماتی که برای فرزندانشان می گیرند و قوانینی که برای آنها وضع می کنند نمی توانند به توافق برسند ، در نتیجه یکی از آنها احساس می کند که دیگری قدرت او را تضعیف می کند و همین باعث بحث و اختلاف نظر آنها می شود.
 
برآورده نشدن توقعات :
یکی از زوجها و گاهی هردوی آنها ممکن است احساس کنند که ازدواجشان آن چیزی نیست که آنها می خواستند . بعضی ها دوست ندارند که ازدواجشان یک ازدواج معمولی باشد و احساس می کنند که همسرشان توقعات آنها را برآورده نمی کند مخصوصا" اگر آنها فرهنگها و اعتقاد مذهبی متفاوتی داشته باشند.
 
پول :
اگر نگرش زوجهای جوان به پول و مسائل مالی خیلی متفاوت باشد این موضوع باعث می شود درمورد مسائلی مالی خانه به توافق نرسند ودچار اختلاف شوند. مثلا" اگر یکی از زوجها خسیس باشد و دیگری ولخرج ، اختلافات و درگیریهای زیادی در بین آنها بوجود می آید که ممکن است حتی منجر به طلاق شود.
 
اعتیاد :
هر نوع اعتیاد باعث بوجود آمدن مشکلات و اختلافات شدید در ازدواج می شود . منظور از اعتیاد فقط اعتیاد به مواد مخدر ، سیگار و الکل نیست ، حتی اعتیاد به قمار ، خرید واینترنت هم می تواند باعث بروز مشکلات جدی در ازدواج شود.

نوشته شده در دو شنبه 1 / 4 / 1392برچسب:اعتیاد,دلیل جدایی زوجین,طلاق,علل طلاق,علت طلاق,افزایش طلاق,ساعت 23:42 توسط خوشمرام حامد| |


Power By: LoxBlog.Com