وبلاگ پزشکی التیام

فوریت های پزشکی

 


نکات بسیار مهمی که بیماران قلبی و پزشکان و پرستاران عزیز در مورد زمان مصرف هر دارو باید بدانند:


۱. وارفارین: بهترین زمان توصیه شده برای مصرف آن ساعت ۵ عصر است، چون مهم است که از ۲ ساعت قبل، تا ۲ ساعت بعد از مصرف وارفارین، هیچ غذایی خورده نشود.


۲. آسپرین: آخر شب‌ها (یا صبح خیلی زود)، برای این‌که پیک اثر آن صبح زود باشد و جلوی حوادث قلبی- عروقی رو بگیرد.


۳. نیتروکانتین: بهتر است ۲ بار در روز خورده شود، ۸ صبح و ۵ عصر. این روش مصرف کمک می‌کند که بین دوز ۵ عصر تا ۸ صبح روز بعد، فاصله‌ی زیادتری ایجاد شود تا بدن چند ساعتی بدون دارو باشد. (می‌دانید که بهتر است در مصرف نیترات‌‌ها، ساعاتی در روز بدن بدون دارو باشد تا مقاوم به اثر دارو نشود).


۴. دیگوکسین: ساعت خاصی از شبانه‌روز ذکر نشده است.


۵. پلاویکس: ساعت خاصی از شبانه‌روز ذکر نشده. (مراکز درمانی ساعت ۱۰ صبح به بیماران پلاویکس می‌دهند).


۶. آتورواستاتین (یا همان قرص چربی خون): بهترین زمان مصرف آن شب‌‌‌ها، قبل از خواب است، چون کبد در طول شب بیشترین متابولیسم چربی را انجام می‌دهد.


۷. آتنولول: هرگز بعد از ساعت ۴ عصر داده نشود. (ترجیحاً روزها تجویز شود)، چون یک بتا بلاکر طولانی‌اثر است و اگر شب مصرف شود، موجب کاهش ضربان قلب در حین خواب می‌گردد.


٨. متورال: اصولا بخاطر داشته باشيد كه دادن بتابلاكر ها در طول روز مفيدتر از شبهاست، چون بيشترين ميزان استرس و تاكى كاردى را در طول روز داريم.


٩. اُمپرازول يا پنتوپرازول: بايد حداقل نيم ساعت قبل از صبحانه و با معده خالى خوده بشوند تا بيشترين اثر را داشته باشند.


١٠. تریامترن اچ، هیدروکلروتیازید، فورزماید (همان لازیکس) : این‌‌ها همگی دیورتیک (ادرار آور) می‌باشند، حتماً باید در طول روز تجویز شوند و هرگز شب‌‌ها تجویز نکنید.

ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 15 / 7 / 1392برچسب:نکات مهم دارو های قلبی,مصرف دارو های قلبی,قلب,دارو,,ساعت 23:38 توسط خوشمرام حامد| |

معاینه ریه ها

در ادامه ی مطلب......


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 15 / 7 / 1392برچسب:ریه ها,معاینه ریه ها,ساعت 23:32 توسط خوشمرام حامد| |

بسیار جالب در ادامه ی مطلب بخوانید حتما...


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 15 / 7 / 1392برچسب:علامت هشدار ناخن,انواع ناخن ها,ناهنجاری ناخن ها,,ساعت 23:5 توسط خوشمرام حامد| |

 

بهترین زمان کشیدن بخیه

 

جمجمه//7-9  روز

گوش// 10-14 روز

گردن// 5-8 روز

سینه، شکم// 8-10 روز

پشت// 12-14 روز

اندام فوقانی// 8-14 روز

سطح اکستانسور دست// 14 روز

اندام تحتانی// 14-28 روز

پنیس// 8-10 روز



عوامل طولانی شدن زمان برداشتن بخیه:

1- سن و وضعیت بیمار

2- سطح اکستانسور دستها

3- داروها...مثل پردنیزولون

4- بیماری...مثل عروق و دیابت




خطرات طولانی شدن بیش ازحد زمان برداشتن بخیه:

1- عفونت

2- آلرژی بافتی

3- اسکار



منبع: کتاب تکنیک های بخیه...استاد مریم باقری-خانم نجمه ولیزاده
نوشته شده در چهار شنبه 15 / 7 / 1392برچسب:بهترین زمان کشیدن بخیه در اندام های مختلف,کشیدن بخیه,بخیه,,ساعت 22:48 توسط خوشمرام حامد| |

لخته خون-سکته

 چهارمین نشانه سکته نیز مشخص شد: زبان

  هیچ گاه این سه حرف را فراموش نکنید: ل ح د

  نشانه های سکته:

جین در جشن کباب پزی سکندری خورد و به زمین افتاد. اما به دوستانش که پیشنهاد کردند به اورژانس زنگ بزنند گفت حالش خوب است و فقط به خاطر اینکه به کفشهای جدیدش عادت ندارد پایش به سنگفرش گیر کرده.آنها به او کمک کردند تا بلند شده و یک بشقاب غذای دیگر برای خود بکشد.

جین با اینکه کمی هول شده بود ولی تا آخر آن بعدازظهر خود را سرگرم کرد.

همان شب همسر جین تماس گرفت و به همه اطلاع داد که جین را به بیمارستان منتقل کرده اند و وی ساعت 6 بعد ازظهر فوت کرده است. او در جشن دچار حمله شده بودو اگر اطرافیانش نشانه های حمله را تشخیص داده بودند شاید جین اکنون با ما بود.

گاهی حمله منجر به فوت افراد نمی شود اما  آنها در شرایطی بدتر از مرگ مجبور به ادامه زندگی می شوند.

خواندن این متن تنها یک دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت...

یک متخصص اعصاب اعلام کرده است که اگر شخصی را که دچار حمله شده در 3 ساعت به بیمارستان منتقل کنند می توان عوارض ناشی از حمله  را به طور کامل از بین برد. بله به طور کامل!! وی می گوید روش شناسایی حمله  و رساندن بیمار به درمانهای پزشکی در کمتر از 3 ساعت به شناسایی علایم آن بستگی دارد:

شناسایی علایم سکته:

در برخی موارد شناسایی علایم سکته کار بسیار سختی است.

 متاسفانه نا آگاهی افراد می تواند منجر به فاجعه  ای جبران ناپذیر شود. سکته می تواند باعث مرگ یا آسیب مغزی فرد گردد و این در حالیست که اطرافیان شخص حتی متوجه علایم سکته نشده اند.

پزشکان اعلام کرده اند که اطرافیان  قربانی می توانند تنها با پرسیدن سه سوال ساده متوجه علایم سکته شوند

ل: از شخص بخواهید تا لبخند بزند.

ح: از شخص بخواهید که حرف بزند یا یک جمله ساده را به درستی ادا کند.( مثلا: امروز هوا آفتابی است)

د: از وی بخواهید هر دو دستش را بلند کند.

اگر فرد در انجام هر کدام از موارد زیر مشکل داشت ، در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفته و علایم را برای امدادگران توضیح دهید.


و اما نشانه دیگری از سکته: از وی بخواهید زبان خود را بیرون بیاورد.

اگر زبان وی به راست یا چپ متمایل شده بود، بدانید که شخص دچار حمله شده است.

یک متخصص قلب می گوید اگر هر کس این متن را دریافت می کند آن را به 10 نفر دیگر بفرستد می توان امیدوار بود که حداقل جان یک انسان نجات یابد.

ما سهم خود را انجام دادیم. شما چطور؟

نوشته شده در چهار شنبه 15 / 7 / 1392برچسب:cva,علائم سکته مغزی,تشخیص علائم سکته مغزی,ساعت 22:33 توسط خوشمرام حامد| |

دستور العمل پرستاری در برخورد با تاول ناشی از پیاده روی زائرین پیاده · در صورت کوچک بودن تاول و اذیت نبودن بیمار، بهتر است تاول را بعد از شستشوی محل، فقط با گاز استریل یا چسب پوشاند تا خودبه‏خود ترمیم یابد. اما در تاول های آزاردهنده و بزرگ باتوجه به دستورات زیر عمل نمائید. · تاولی که اولسره شده و زخمی است، قبل از پانسمان باید توسط پزشک معاینه شده و در صورت نیاز دستورات خاص نظیر استفاده از گاز وازلینه، آنتی بیوتیک موضعی و سیستمیک و... اجرا گردد. همچنین در مواردی که پوست کنده شده و زمان زیادی از جداشدن آن نمی گذرد، ضمن شستشوی محل باید پوست جدا شده را به محل اولیه برگرداند و روی آن را با پانسمان یا چسب محکم پوشاند اما اگرمدت زیادی از زمان جداشدن گذشته و بافت مرده است، و یا در لسراسیون، طبق دستور پزشک دبریدمان انجام شود. · تخلیه تاول های بزرگ و آزاردهنده موجب احساس راحتی بیمار و توانائی ادامه پیاده روی خواهد شد. لذا بعد از شستشوی محل، با سرنگ استریل تاول را تخلیه نمائید. تخلیه تاول باید از قسمت تحتانی آن انجام شود تا موجب تخلیه کامل‏تر گردد. استفاده از سرنگ های ریزتر مثل سرنگ انسولین و 2 میلی لیتری توصیه می شود. سر سوزن را پس از استفاده برای یک بیمار در سفتی باکس و سرنگ را در سطل زباله عفونی بیندازید. · برای پانسمان و شستشوی زخم به روش زیر عمل نمائید: - ابتدا با سرم شستشو و با فشار مناسب محل زخم یا تاول را به خوبی بشوئید و خون ها و آلودگی ها را با استفاده از پنس و گاز استریل پاک نمائید. - در صورت نیاز تاول را تخلیه نمائید. - تاول های ترکیده و اولسره، زخم های باز و محل وارد کردن سر سوزن به تاول جهت تخلیه را با بتادین ضدعفونی نموده و با گاز وازلینه و پماد آنتی بیوتیک موضعی پانسمان کنید و سپس بیمار را جهت ادامه دستورات به پزشک معرفی نمائید. - در صورت نیاز برای تاول های کوچک غیر اولسره از چسب محکم(چسب زخم، چسب زخم انگشتی، چسب جراحی حصیری و...) به جای پانسمان استفاده کنید. همچنین چسب زدن روی پوست نواحی تحت فشار در کفش نظیر پشت پا، برخی مفاصل انگشتان و... در پیشگیری از ابتلا به تاول مؤثر است.
نوشته شده در چهار شنبه 15 / 7 / 1392برچسب:تاول اقدامات لازم,اقدامات لارم در تاول,تاول پای زائرین,پانسمان تاول,تاول,,ساعت 14:26 توسط خوشمرام حامد| |

امدادگران قربانیان پنهان حوادث بر اثر اختلالات روحی و روانی هستند کارشناس امداد و نجات حوادث و سوانح کشور گفت: امدادگران در معرض استرس های شدید ناشی از حوادث و سوانح هستند که می تواند عامل بروز اختلالات روحی و روانی در آنها شود. این اختلالات علاوه بر مشکلات شخصی بر فعالیت آنها نیز اثر نامطلوب دارد و در واقع آ نها قربانیان پنهان بلایا و حوادث هستند. با مطالعه و شناخت بهداشت روانی سوانح و بلایا و آگاهی از مشکلات و نیازهای روحی و
ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 15 / 7 / 1392برچسب:قربانیان حوادث,امدادگران,امدادگران قربانی حوادث,,ساعت 11:7 توسط خوشمرام حامد| |

ادم حاد ریه (pulmonary edema) ادم حاد ریه اختلالی است که در آن مقداری مایع بطور غیرعادی در ریه ها (فضای بین بافتی و آئورتها)تجمع می یابد . این اختلال نشان دهنده آسیب شدید عملکرد بطن چپ میباشد و بعنوان یک اورژانس پزشکی است. اتیولوژی: ادم ریه مرحله نهایی پرخونی ریوی است که معمولا” ناشی از نارسایی شدید بطن چپ میباشد.پرخونی ریه زمانی ایجاد میشود که خون ورودی از بطن راست به ریه ها بیش از مقدار خونی است که بطن چپ می تواند بپذیرد وتخلیه نماید.عدم تعادل مختصر بین جریان ورودی خون از سمت راست قلب و جریان خروجی خون از سمت چپ قلب ممکن است پیامدهای وخیمی بدنبال داشته باشد، بعنوان مثال اگر بطن راست فقط یک قطره خون بیش از بطن چپ پمپاژ کند در مدت ۳ ساعت حجم خون ریه حدود ۵۰۰ ml افزایش می یابد.
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 4 / 7 / 1392برچسب:,ساعت 13:28 توسط خوشمرام حامد| |


Power By: LoxBlog.Com