وبلاگ پزشکی التیام

فوریت های پزشکی

6 میوه ممنوعـه برای چاق‌ها!

 

بسيار جالبه برا كسي كه اضافه وزن داره توصيه ميكنم حتما بخونيد...در ادامه ي مطلب...


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 24 / 7 / 1391برچسب:چاقي,درمان چاقي,ميوه هاي ممنوع براي چاق ها,توصيه هايي براي لاغر شدن,لاغري,,ساعت 10:15 توسط خوشمرام حامد| |

دیابت چیست؟

بیماری دیابت یکنوع اختلال در سوخت وساز بدن است.به طوری که بدن در این اختلال قادر به استفاده کامل از قند نمی باشد.اگر تظاهرات و علائم آن در سنین جوانی یا کودکی ظاهر شود،آنرا بیماری دیابت جوانان (نوع۱) و اگر در سنین بالاتر بروز نماید،آنرا بیماری دیابت بزرگسالان(نوع ۲) می نامند.علائم بالینی دیابت عبارتند از:

۱-عدم توانایی در سوخت و کربوهیدراتها.                                                           

۲-افزایش قابل ملاحظه گلوکز در خون.

۳-دفع مقادیر مختلفی قند از ادرار.

میزان بیماریهای قلبی در افراد دیابتی ،دو تا سه برابر بیشتر از غیر دیابتیهاست.طبق دستور W.H.O دیابت به دو دسته کلی تقسیم می شود:

دیابت نوع ۱:I.D.D.M:

دیابت وابسته به انسولین که دیابت جوانان هم گفته می شود.

دیابت نوع ۲:N.I.D.D.M:

دیابت غیر وابسته به انسولین که در بزرگسالان دیده می شود.

تقسیم بندیهای دیگر دیابت به شرح زیر است:

G.D.M:دیابت بارداری است.

I.G.T:اختلال در تحمل گلوکز است،که دیابت نیست ولی ممکن است به دیابت تبدیل شود.

اکثر مبتلایان به دیابت از نوع ۲ هستند.در برابر هر ۱۰-۸ نفر که به این دیابت مبتلا هستندیک نفر به دیابت نوع ۱ مبتلا است.

I.D.D.M:

غالبا” از دوران کودکی شروع می شود واستعداد ژنتیکی در بروز آن حائز اهمیت است.بیماریهای ویروسی مثل:سرخجه- اوریون و یا بیماریهای دیگر سبب ایجاد واکنش خود ایمنی در بدن می شود.بنابراین:سلولهای بتای پانکراس،آنتی کور در برابر خودشان تولید می کنند،بنابراین این سلولها آسیب دیده و ترشح انسولین مختل می شود.

در مجموع هرنوع اختلال در پانکراس که موجب قطع کامل تولید انسولین شود ،به آن دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوع ۱ می گویند،که در گذشته بنام دیابت جوانان شناخته می شد.

در صورتیکه هر نوع اختلال جدی درپانکراس منجر به تولید ناکافی انسولین شود یا بعبارتی هایپر گلایسمی ظاهر شده و مقاومت انسولین در سطح سلول ایجاد شود به آن دیابت غیر وابسته به انسولین می گویند.تولید انسولین در دیابت نوع ۲ متفاوت است.این تفاوت در تولید اضافی انسولین می باشدکه منجر به هایپر انسولینمی می شود.این حالت مربوط به مقاومت انسولین در سطح سلول است.تفاوت دیگر در عدم کفایت در تولید انسولین می باشد،که برخی اوقات در حد طبیعی و برخی اوقات کمتر از حد طبیعی است.

دو عامل در بروز دیابت نقش مهمی دارد:

۱-چاقی ۲-ارث

دیابت نوع ۲ همراه با چاقی است.از اختصاصات این دیابت مقاومت محیطی به انسولین است.یعنی ممکن است میزان انسولین در پلاسما طبیعی هم باشد ولی بدلیل مقاومت محیطی موثر نیست.

چاقی اغلب در بزگسالان دیابتی قبل از ظهور بیماری مشاهده شده است .و عملا” دیده می شود که افراد دارای وزن طبیعی یا تا حدی کم وزن کمتر مستعد ابتلاء به بیماری دیابت می باشند .

عادات غذایی بد و نا کافی به اضافه پرخوری و نداشتن فعالیتهای بدنی ممکن است زمینه را برای تظاهر علائم بیماری دیابت آماده سازد.برخی از پزشکان معتقدند که رابطه این بیماری با فعالیتهای فکری بیش از فعالیتهای جسمی است.بدین معنی که فشارهای عصبی و نگرانیها ممکن است در بروز بیماری دخالت داشته باشد.بیماریهای کبدی -کیسه صفرا-تیروئیدو غده پانکراس نیز اغلب همراه دیابت دیده شده اند.تغییرات عروقی و سایر بیماریهای قلب و عروق -بیماریهای عروق محیطی-رتینوپاتی(آسیب شبکیه چشم) ،نوروپاتی (آسیب اعصاب مرکزی) و نفروپاتی (آسیب کلیه ها) در بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد غیر دیابتی بیشتر مشاهده می شود.بنظر می رسد عامل ارثی اهمیت زیادی داشته باشد.

بیماری دیابت از زمان لقاح شروع می شود و از این زمان تا شروع تظاهرات آشکار بیماری ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد.

تاثیر انسولین در بدن:

برای اینکه انسولین بتواند نقش بیوشیمیایی خود را ایفا کند باید به گیرنده های خاصی در سطح سلول بپیوندد.تعداد این گیرنده ها تحت تاثیر غلظت انسولین پلاسما و پرخوری است .غلظت انسولین پلاسما با تعداد گیرنده ها نسبت عکس دارد.یعنی بالا بودن سطح انسولین باعث کاهش تعداد گیرنده ها می شود.پرخوری و افراط در مصرف غذاهای پر کالری بنوبه خود ترشح انسولین را افزایش می دهد و در نتیجه تعداد گیرنده ها کم می شود.عامل دیگر:فعالیت و تحرک بدنی است که در صورت کم تحرکی تعداد گیرنده ها کاهش پیدا می کند.

در بیماری دیابت بیمار قادر به استفاده از گلوکز نیست.بهمین دلیل میزان آن در خون افزایش پیدا می کند و افزایش آن از حدود آستانه کلیوی که ۱۸۰-۱۷۰ میلی گرم در دسی لیتر است باعث دفع گلوکز از طریق ادرار می شود که گلوکزاوری نامیده می شود.برای دفع گلوکز نیاز به مایعات است.بنابراین میزان ادرار در اثر نوشیدن مایعات زیاد می شود(پلی اوری) و بدلیل اینکه گلوکز وارد سلولها نمی شود بیمار احساس گرسنگی می کند و بدلیل مصرف مواد غذایی دچار پرخوری (پلی فاژی)هم می شوند که در بیماران I.D.D.M بیشتر است.بدلیل دفع آب زیاد از طریق ادرار پرنوشی و تشنگی هم در بیماران وجود دارد.

بیماران دیابتی بدلیل افزایش قند خون مستعد ابتلاء به بیماریهای عفونی هستند.بیمار دیابتی فوق العاده نسبت به عفونت حساس است ،یعنی اگر دیابت او مهار نشده باشد،بدلیل کاهش مقاومت بدن در مقابل عوامل عفونی ،به سادگی مبتلا به عفونتهای غیر قابل مهار می شود.

در بیماران دیابتی خطر کمای دیابتی هم وجود دارد.کما بدنبال حالت کتوز در شرایطی که بیماری دیابت مهار نشده باشد بوجود می آید.در اثر کمبود انسولین میزان اسیدهای چرب خون افزایش پیدا می کند.اکسیداسیون اسیدهای چرب تولید مقدار زیادی استیل کوآنزیم آ می کند که در اثر تجمع آنها اسیدهای ستونی ایجاد می شود.افزایش اسیدهای ستونی در خون باعث آسیب دستگاه مرکزی اعصاب و ایجاد کما می شود.

علائم هشدار دهنده عبارتد از: تشنگی – خشکی دهان – برافروختگی صورت – خواب آلودگی افزاینده – -تهوع – استفراغ – دردهای شکمی -  سرد و خشک شد پوست – استشمام بوی اسید در تنفس بیمار و سخت شدن عمل تنفس -  سردرد – سرگیجه – درد در پشت پاها و ضعف بیش از حد است.

اگر یکی از علائم ظاهر شود وضع بیمار خیلی خطرناک نیست ولی اگر تعدادی از این علائم با هم وجود داشته باشد زنگ خطر است.

عارضه دیگری که در بیماران دیابتی وجود دارد ،بروز هایپو گلایسمی است بخصوص در I.D.DM .بهمین دلیل توصیه می شود که بیماران دیابتی همیشه قند یا آب نبات همراه خودشان داشته باشند.

گاهی در بیمار شوک یا عکس العمل انسولین که ناشی از سقوط ناگهانی گلوکز در خون است بوجود می آید.علائم اولیه به شکل زیر است:

عرق کردن -بی حوصلگی – دوبینی – گرسنگی – لرز – پریدگی رنگ – تند شدن ضربان قلب – سر درد و حالت ضعف و سستی شدید و بالاخره به حالت مرگ افتادن است.گرچه این علائم سریع و تند اتفاق می افتد ولی اگر فورا” مقداری کربوهیدرات زود هضم مانند:آبمیوه – آب قند و یا قند به بیمار داده شود،عکس العمل بوجود آمده کنترل خواهد شد.

مقادیر طبیعی قند خون:

F.B.S یا قند خون ناشتا ۱۰۰-۶۰ میلی گرم در دسی لیتر است .اگر F.B.S  بین ۱۴۰-۱۱۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد فرد I.G.T  است و اگر بیشتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد بیمار قطعا” دیابتی است.

قند خون ۲ ساعت بعد از غذا باید کمتر از ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

هدف مطلوب در بیماران دیابتی این است که قند خون را به کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر برسانیم.

 

نوشته شده در جمعه 12 / 7 / 1391برچسب:دیابت,دیابت چیست؟؟,انواع دیابت,,ساعت 9:13 توسط خوشمرام حامد| |

خاراندن چگونه حس خارش را برطرف می‌كند؟!

تا حالا فكر كرديد حس خارش چگونه با خارندن از بين مي رود ؟
گروهی از دانشمند‌ان در بررسی‏های خود به مكانیسم رفع احساس خارش با عمل خاراندن پی برده‌اند...

گروهی از دانشمند‌ان در بررسی‏های خود به مكانیسم رفع احساس خارش با عمل خاراندن پی برده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این محققان دریافته‌اند كه عمل خاراندن باعث می‌شود فعالیت برخی از سلول‏های عصبی در نخاع متوقف ‌شده و در نتیجه، احساس خارش از بین برود. در واقع این سلول‌های عصبی نخاع هستند كه احساس خارش را به مغز منتقل می‌كنند.

محققان می‌گویند این تاثیر فقط در زمانی صدق می‌كند كه احساس خارش وجود داشته باشد، در حالی كه خاراندن بدن در مواقعی كه حس خارش وجود ندارد، هیچ تاثیری ایجاد نمی‌كند. به گفته پژوهشگران، هر چند تاكنون تاثیر خاراندن در از بین بردن احساس خارش تا حدودی مشخص بوده است اما مكانیسم‌های فیزیولوژیك این عمل در حد بسیار اندكی مطالعه و كشف شده‌اند. تحقیق جدید از سوی محققان دانشگاه مینه‌سوتا انجام شده و شرح آن در مجله «نیچر نوروساینس» منتشر شده است.

در مطالعات قبلی معلوم شده بود كه بخشی خاص در نخاع با عنوان «مسیر اسپاینوتالامیك» در این واكنش نقش كلیدی ایفا می‌كند. تحقیقات نشان می‌دهد كه وقتی وسیله یا ماده خارش‌زا با پوست بدن تماس پیدا می‌كند، سلول‌های عصبی در این ناحیه از نخاع، فعال‏تر می‌شوند. در این وضعیت عمل خاراندن مانع می‌شود كه این سلول‌های نخاعی به مغز پیام ارسال كنند و در نتیجه حس خارش متوقف می‌شود.
نوشته شده در سه شنبه 2 / 7 / 1391برچسب:خاراندن چگونه باعث برطرف كردن خارش ميشود,,ساعت 9:24 توسط خوشمرام حامد| |

استامینوفن کدئین یکی از مسکن های مخدر است که برای بهبود درد مفید است و برای کاهش و از بین بردن تب تجویز می شود.

کدئین یا متیل مرفین یک داوری مخدر ضد درد، ضد سرفه و ضد اسهال است و در آن مقدار کمی تریاک و حدود 0/12 مرفین وجود دارد.

مصرف طولانی مدت کدئین مانند سایر مخدرها موجب وابستگی فرد نسبت به آن می شود و به علت ترکیبات موجود در آن موجب اعتیاد فرد می شود و همچنین مصرف بیش از 800 میلی گرم آن برای یک فرد بالغ می تواند مرگ آور باشد

کدئین به صورت خوراکی(قرص،‌کپسول، شربت) ، مقعدی(شیاف) و تزریقی(زیر جلدی و عضلانی) است، قرص های کدئین بیشتر در ترکیب داروهای ضد درد غیره مخدر مانند آسپرین ، بروفن و استامینوفن استفاده می شود که تاثیر ضد درد مطلوبی برای هر دو (استامیفون و کدئین) دارو را به همراه دارد و همچنین کدئین در شربت های ضد سرفه نیز موجود است.

مصرف کدئین موجب خشک شدن مجاری تنفسی می شود و میزان مصرف آن به صورت 60 میلی گرم در هر نوبت و 240 میلی گرم در طول شبانه روز است و اگر با این میزان مصرف دردهای (سردرد، دردهای عضلانی و...) کاهش نیافت داروی مخدر قوی تر تجویز می شود.

نوشته شده در سه شنبه 2 / 7 / 1391برچسب:آشنايي با استامينوفن كدئين,استامينوفن كدئين,,ساعت 9:22 توسط خوشمرام حامد| |

جسم خارجی در 90درصد موارد به دستگاه گوارش و بقیه موارد به دستگاه تنفسی وارد می شود وبروز این اتفاقات (بلعیدن اجسام خارجی) در سن یک تا 5سالگی و اغلب در پسرهاست....در بچه های کوچک ،اغلب سکه ،با طری دیسکی ودر بچه های بزرگتر استخوان ولقمه غذاست.
جسم خارجی اگر در مری گیر کند ،با شروع نا گهانی سختی بلع ،تنفس صدا دار ،اشکال تنفسی ،خشونت صدا ،آبریزش از دهان ،درد پشت جناغ ،استفراغ تظاهر کرده ولی ممکن است بی علامت با شد. در اغلب موارد، در ثلث فوقانی مری گیر می کند که با علائم تنفسی همراه بوده وباید به طور اورژانسی خارج شود.
اجسام خارجی در 80تا90درصد موارد از مری عبور می کند ولی اگر در مری گیر کند وبی علامت باشند معمولا تا 24ساعت عارضه ای ندارد و می توان به آنها فرصت عبور داد وسپس آن را خارج کرد ولی اگر علامت داشته با شند یا جسم نوک تیز ویا باطری باشد باید آن را به طور اورژانسی خارج کرد.اگر لقمه غذا گیر کرده با شد حتما مری از نظر تنگی واختلالات حرکتی باید بررسی شود واز خوردن نوشابه های گازدار وآنزیم ها باید خودداری شود.اگر جسم خارجی وارد معده شده باشد تا 48ساعت می توان صبر کرد واگر دفع نشد با ید توسط آندوسکوپی خارج شود.
برای مواد دیگر مثل سکه ها به مدت 6-4 هفته صبر می کنیم واگر از معده عبور نکرد توسط آندوسکوپی خارج می شوند ،اجسام بزرگتر با طول بزرگتر از5سانتیمتر وعرض بزرگتر از 2سانتیمتر معمولا از دریچه خروجی معده عبور نکرده ولازم است توسط آندوسکوپی خارج شوند.سکه ها در مری اگر علامت دار باشند فوری واگر بی علامت باشند بعد از 24ساعت توسط آندوسکوپی خارج شده وگاهی به داخل معده رانده می شوند.
باطری ساعت به علت جریان الکتریکی ضعیف ،اثر فشاری ،مواد قلیایی واثر سمی الکترولیت ها در طی 4ساعت باعث سوراخ شدن مری شده وباید به طور اورژانس خارج شوند ولی در معده تا48ساعت فرصت برای عبور دارند.اجسام نوک تیز در مری باید فوری خارج شوند ولی در معده اگر بی علامت باشند وبزرگ نباشند می توان با ملاحظه احتمال گیر کردن پی گیری شوند ولی بهتر است خارج شوند.
اجسام خارجی سربی به علت ایجاد سمیت با سرب خصوصا در تماس با اسید معده باید فوری خارج شوند. کیسه های حاوی مواد مخدر مانند هروئین با بسکت آندوسکوپی وگاهی جراحی باید فوری خارج شوند.
اگر جسم خارجی از دریچه خروجی معده عبور کرده ودر روده ها باشد تا زمان دفع آن باید پیگیری شود وبه طور هفتگی عکسبرداری برای تعیین محل آن انجام شود.والدین بایدآگاه باشند در صورت بروز هر گونه علامتی که دال بر انسداد یا سوراخ شدن روده ها با شد مانند استفراغ ودل درد واتساع شکم سریع به پزشک معالج کودک مراجعه کنند.
در صورت هر گونه شک تشخیصی به بلع جسم خارجی ویا بروز علائم آن بررسیهای تصویربرداری شامل گرافی گردن ،سینه ،شکم در نماهای قدامی وجانبی برای تعیین محل وتعداد آن ضرورت دارد تا براساس محل، تعداد ،اندازه ،جنس آن وعلائم بیمار تصمیم گیری شود.
گاهی برای بررسی اجسامی که با گرافی ساده نشان داده نمی شوند نیاز به عکس رنگی با ماده حاجب یا سونوگرافی خواهد بود.اگر جسم خارجی وارد روده شده است ،به طور هفتگی پی گیری شده ودر صورتی که جابجا نشده باشد یا باعث علائم انسداد یا سوراخ شدن شده باشد ،باید با عمل جراحی خارج شوند.
اجسامی که در روده هستند ،برای تسریع خروج نیاز به رژیم غذایی خاص یا داروها ی محرک روده یا مولد اسهال وضد اسیدها ندارند.اگر جسم خارجی در مری بیشتر از 24ساعت بماند،معمولا باعث پارگی جدار مری شده وعفونت قفسه سینه ،آبسه ریه ،دیور تیکول ،فیستول به آئورت ،آنوریسم آئورت و...ممکن است ایجاد شوند. در باطری ها ی دیسکی سوراخ شدن مری در زمانی کمتر از 4ساعت ممکن است حادث شود.اجسام نوک تیز خطر بیشتری داشته ودر صورت گیر کردن در قسمت فوقانی مری ممکن است باعث آبسه های اطراف حلق ،تورم اپی گلوت ،آبسه های مغزی علاوه بر مواردی که قبلا ذکر شد )شوند.
تمام موارد بلع جسم خارجی مستلزم مراجعه به پزشک متخصص یا مشاوره تلفنی با وی بوده وتصمیم نهایی بر حسب مورد وکلینیک بیمار در صلاحیت پزشک بیمار بوده وذکر مطالب فوق دال بر عدم مراجعه برای مراقبت های پزشکی در این موارد نیست.

 

منبع:سایت بیمارستان فوق تخصصی دنا

نوشته شده در دو شنبه 1 / 7 / 1391برچسب:جسم خارجی,بلعیدن جسم خارجی,خوردن جسم خارجی,,ساعت 9:36 توسط خوشمرام حامد| |


Power By: LoxBlog.Com