وبلاگ پزشکی التیام

فوریت های پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزواربا بیان اینکه سبزوار تنها شهرستان غیر مرکز استان در کشور است که پایگاه امداد هوایی در آن مستقر می‌شود، گفت: این پایگاه با همکاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود.
علیرضا مسلم ظهر امروز در نشست بررسی وضعیت امداد هوایی سبزوار با بیان اینکه انتظار ما از مسئولان کمک برای استقرار امداد هوایی در این شهرستان است، اظهار کرد: امروز دولت با وجود محدودیت‌های مالی که دارد منابع خوبی را برای حوزه سلامت اختصاص داده که مسئله استقرار امداد هوایی یکی از آنهاست.

مسلم با بیان اینکه محور سبزوار ـ تهران سومین محور مواصلاتی کشور به لحاظ حجم تردد است خاطرنشان کرد: در سال گذشته دولت احداث ۱۷ پایگاه اورژانس هوایی را در دستور کار خود قرار داد و این پایگاه‌ها با همکاری جمعیت هلال احمر، سپاه، هوانیروز، ارتش و نیروی انتظامی به مردم خدمات ارائه می‌کردند که متاسفانه پس از هشت ماه این پایگاه تعطیل و یا در شرف تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه شهرستان سبزوار تنها شهر در کشور است که پایگاه امداد هوایی در آن مستقر می‌شود، گفت: این پایگاه با همکاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه پایگاه امداد هوایی فقط در مراکز استان‌ها مستقر می‌شود افزود: در صورت تصویب شهرستان‌ها نیز از این مزیت مهم بهره‌مند می‌شوند.

مسلم با بیان اینکه بالگرد امداد هوایی سبزوار از نوع ۲۰۵ و قیمتی بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان دارد، گفت: این بالگرد توانایی پرواز ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد و می‌تواند تا شعاع ۳۰۰ کیلومتر پرواز کند و مسیر سبزوار تا مشهد را در ۵۵ دقیقه طی کند.

مسلم با بیان اینکه هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان برای استقرار این بالگرد در نظر گرفته شده، گفت: برای هر بار پرواز این بالگرد اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیون تومان هزینه می‌شود که وزارت بهداشت و درمان تعهد کرده که برای هر بار پرواز این بالگرد مبلغی حدود ۵ میلیون تومان را پرداخت کند.

در ادامه این نشست رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سبزوار با بیان اینکه این بالگرد توانایی پرواز در روز را دارد، گفت: ما مقوله پرواز در شب را در دستور کار نداریم و امدادرسانی‌ها فقط در روز صورت می‌گیرد.

علی شریفان با بیان اینکه ماهانه باید ۲۰ پرواز امدادی توسط این بالگرد انجام شود، افزود: هزینه این تعداد پرواز در ماه بیش از ۹۰ میلیون تومان بوده که فرمانداری قول داده تا دستگاه‌های اجرایی شهرستان در زمینه استقرار این مهم همکاری کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان نیشابور نیز خواستار استقرار امداد هوایی در این شهرستان شده است افزود: در حال حاضر امداد هوایی در شهرستان مشهد و شاهرود مستقر است و تنها فاصله منطقی که در حال حاضر در آن امداد هوایی نداریم فاصله بین شهرستان‌های سبزوار ـ شاهرود و سبزوار مشهد است که باید این خلاء مهم پر شود.

شریفان پراکندگی جمعیت و کمبود آمبولانس و پایگاه جاده ای را از مهم‌ترین دلایل برای استقرار امداد هوایی در سبزوار دانست و افزود: در حال حاضر تعداد ۱۷ پایگاه اورژانس در سطح محورهای مواصلاتی در حال فعالیت هستند که این تعداد باید به ۲۵ پایگاه برسد و زمان رسیدن به بالین بیمار ما نیز ۱۲ دقیقه بوده که این میزان بیش از نرم کشوری است.

نوشته شده در پنج شنبه 15 / 5 / 1394برچسب:اورژانس هوایی سبزوار,ساعت 15:5 توسط خوشمرام حامد| |


Power By: LoxBlog.Com