وبلاگ پزشکی التیام

فوریت های پزشکی

 

بدون شرح....

 

نوشته شده در شنبه 14 / 5 / 1393برچسب:احیا,احیا توسط کودک,عکس متحرک,ساعت 16:44 توسط خوشمرام حامد| |

 

واکنش  اورژانس کشور درباره افزایش هزینه‌های سوخت آمبولانس‌ها
 
صابری نیا
خبرگزاری تسنیم: رئیس اورژانس کشور درباره افزایش هزینه‌های سوخت بیش از 3 هزار آمبولانس‌، اتوبوس آمبولانس، موتورلانس و بالگردهای اورژانس توضیحاتی ارائه کرد.

امین صابری نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره چگونگی تامین هزینه‌های سوخت آمبولانس‌های کشور، با توجه به افزایش حامل‌های انرژی اظهار داشت: آمبولانس‌های اورژانس کشور در گذشته نیز از سهمیه بنزین آزاد 700 تومانی استفاده می‌کردند و با افزایش این قیمت‌ها، به لیتری یک هزار تومان، باید مابه التفاوت این هزینه‌های افزایش حامل‌های انرژی را برآورد کنیم و اطلاعات و رقم مذکور را در اختیار معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت قرار دهیم تا در این زمینه راهکاری تعیین شود.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: در حال حاضر 3030 آمبولانس به همراه 52 اتوبوس آمبولانس، 55 موتولانس، 54 خودور فرماندهی اورژانس و در نهایت 5 بالگرد امدادی که 4 بالگرد در اجاره اورژانس کشور هستند را در خدمت داریم و مسلماً هر کدام از این وسایل حمل و نقل در ارائه خدمات اورژانس‌های پیش بیمارستانی تاثیر بسزایی دارند.

در این راستا آرزو دهقانی مدیر روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت که همزمان مدیر روابط عمومی اورژانس کشور نیز است دراین باره به تسنیم گفت: پایه حقوق یک تکنسین فوریت‌های پزشکی اورژانس بالغ بر 900 هزار تومان است، بنابراین نیروهای اورژانس با توجه به سختی کار فراوانی که دارند و همچنین، کمبود نیروی انسانی که در اورژانس کشور وجود دارد، مجبور هستند شیفت‌های متعددی فعالیت کنند، بنابراین بسیار شایسته خواهد بود، هزینه مقدار افزایش هزینه‌های سوخت برای اورژانس کشور برای تقویت ناوگان امداد هوایی، ساخت پایگاه‌های اورژانس جاده ای و تجهیز آمبولانس‌ها جایگزین شود. زیرا خودروهای امدادی دیگر نهادها از کارت و سهمیه سوخت دولتی برخوردار هستند، ولی شرایط آمبولانس‌های اورژانس به این صورت نیست و باید هزینه سوخت آمبولانس‌ها به صورت آزاد پرداخت شود.

 

نوشته شده در شنبه 14 / 5 / 1393برچسب:هزینه ی سوخت آمبولانس,افزایش هزینه های آمبولانس اورژانس,ساعت 15:17 توسط خوشمرام حامد| |

 

۱-    پروتکلهای اعزام موتورلانس

:اندیکاسیون های اعزام فقط موتورلانس 1.   اعزام به مدارس، کلانتریها، ادارات و اماکن عمومی بعد از اخذ شرح حال و با در نظر گرفتن شرایط سنی و نوع بیماری توسط

 2.   موارد کنار خیابانی که بیمار به احتمال زیاد مورد اورژانس نداشته و بیشتر برای بررسی بیشتر با اورژانس تماس گرفته شده است.

 3.   در شرایطی که تصادف توسط دوربین مرکز کنترل ترافیک اعلام شده یا توسط دوربین آن مرکز تجمعی از افراد در یک صحنه دیده می­شود، اما احتمال وجود مصدوم در آن حادثه قطعی و مشخص نیست، جهت بررسی صحنه موتور اعزام شود

4.   هر تماسی که با توجه به شرایط سنی و شرح حال اخذ شده در مورد بیمار احتمال  اورژانسی بودن شرایط بیمار مطرح نیست و یا موارد ناشناخته و نامعلوم (در مریضی که  کاملاً هوشیار است، با توجه به سن، سابقه بیماری و شرایط بالینی بیمار) جهت بررسی بیشتر موتوراعزام شود. (اپراتور 115)5

.   در شرایطی که بیمار یا همراهان وی با وجود تماس با 115 ابراز می­کند که به هیچوجه حاضر به انتقال بیمار به بیمارستان نمی­باشند، نسبت به اعزام کد موتور اقدام شود.  

6.   در حوادثی که احتمال کاذب بودن آن زیاد است از جمله آن که شماره تلفن تماس و پیگیری از فرد تماس گیرنده وجود ندارد و یا تلفن وی پاسخگو نیست که در این شرایط  ترجیحاً کد موتور اعزام شود.

7.   در برخی موارد استقرار که حضور یک نفر تکنسین موتورسوار کافی است، می­توان به جای آمبولانس موتورلانس اعزام نمود.

8.   در مواردی که به طور مشخص فردی تحت عنوان مشتری، دائم با 115 تماس گرفته و اغلب به خاطر گرفتن فشار خون و امثال آن از خدمات اورژانس استفاده می­کند. 

          اندیکاسیون اعزام موتور و آمبولانس با هم1

.   اعزام همزمان موتور و آمبولانس در تمامی تصادفات به خصوص تصادفات با چند نفر مصدوم یا تصادفات دارای ترافیک سنگین

2.   اعزام همزمان در مواقعی که کد آمبولانس در نزدیک ترین منطقه به محل حادثه یا وقوع بیماری وجود ندارد.

3.   در بیماران بسیار بدحال و با شرایط 99-10 طبق پروتکل مربوطه (شامل خونریزی فعال و غیر قابل کنترل- ایست قلبی- تنفسی، شوک آنافیلاکسی و...) به منظور حضور سریع و انجام اقدامات اولیه در جهت نجات جان بیمار

 4.      جهت ارزیابی صحنة حادثه و تریاژ مصدومان در حوادث پرتلفات (MCI) و بحرانها

5.   در مواردی که به دلیل نبود راه مناسب یا ترافیک شدید امکان حضور به موقع آمبولانس در سر صحنه حادثه امکان پذیر نیست.

 6.   در مواردی مثل مأموریت در مکانهای مهم و استراتژیک از قبیل وزارتخانه و یا سفارتهای مهم به منظور سریع رسیدن اورژانس

7.   در موارد با احتمال زیاد شوک هیپوگلیسمیک به منظور حضور سریع بر بالین بیمار با عنایت به ارزشمند بودن زمان رسیدن در این شرایط

 8.   در مواردی که پرسنل آمبولانس نیاز به یک نفر نیروی کمکی داشته یا جهت کنترل صحنه و انجام برخی امور درمانی و امثال آن نیاز به کد موتور باشد.

در چه مواردی موتور اعزام نشود:1.      بیماران روانی(42-10) 2.      درمانگاه­ها3.      بارش برف و باران و شرایط جوی نامناسب و یا لغزندگی معابر نکته: در تمامی موارد یاد شده مسئولیت تصمیم­گیری اصلی به عهده اپراتور 115 و در موارد قید شده اپراتور 800 و در نهایت با صلاحدید آنها می­باشد. 2-    تقسیم بندی انواع موتورلانس و کاربری هر یک آنها در سیستم:با توجه به در نظر گرفتن شرایط فعلی شهر تهران بهتر است در داخل شهر و مراکز شلوغ از موتورهای سبک (150-125 سی سی)، در اتوبانها و بزرگراهها از موتورهای نیمه سنگین    (250 سی سی) و برای استقرارها و همایشهای بسیار مهم کشوری از موتور سنگین  (1000-750 سی سی) استفاده گردد.

نوشته شده در شنبه 7 / 5 / 1393برچسب:,ساعت 19:12 توسط خوشمرام حامد| |

پانسمان زخم:

پانسمان:

واژه‌ای فرانسوی به معنی شستشو ، بستن جراحات و مرهم گذاری بر روی زخم است.

اصول کار

نحوه پانسمان بستگی به نوع و محل زخم داشته و به طور کلی باید اصول سترون سازی، قطع خونریزی و کاهش درد و جوشگاه زخم رعایت شود. برای اینکار معمولاً پزشک یا پرستار از گاز پانسمان، پنبه، چسب زخم، مواد ضد عفونی کننده مانند بتادین، آب اکسیژنه و محلولهای شست‌وشو مانند سرم نمکی استفاده می‌کند.

  • پانسمان برخی زخمها مانند سوختگی یا گازگرفتگی ، کمی متفاوت است.  

انواع پانسمان

همه پانسمان ها سترون بوده ولی بر اساس نوع زخم و عامل ایجاد کننده آن ( مانند سوختگی) و محل زخم متفاوتند.

بانداژ

 
باند کش‌دار ساده

باند یا بانداژ (Bandage) نوارهای پارچه‌ای تور مانند و گاه کش‌دار که در طول و عرض‌های متفاوتی تهیه می‌شوند. به عمل بستن زخم ها در پایان کار به وسیله باندها را نیز بانداژ می گویند. بانداژ باید متناسب با نوع و محل و ابعاد محل عمل جراحی باشد تا بتواند به خوبی زخم را بپوشاند. ساده ترین مدل بانداژ از ۳عدد گاز ساده بعلاوه باند و نوار چسب تشکیل می‌شود.

نوشته شده در شنبه 7 / 5 / 1393برچسب:پانسمان زخم,اصول پانسمان,بانداژ,,ساعت 1:9 توسط خوشمرام حامد| |

کمک های اولیه پس از سکته مغزی
 

نخستین اقدام، تلفن کردن به اورژانس پیش بیمارستانی( تلفن 115) است، زیرا آن ها برای اندازه گیری قند خون و دادن اکسیژن به بیمار دارای امکانات لازم هستند.

نکته ی مهم بعدی، انتقال بیمار به مرکز درمانی است که دارای وسایل تشخیصی و درمانی کافی و لازم باشد تا بیمار نیازمند انتقال بین بیمارستانی نگردد، مثلا بیمارستان باید دارای دستگاه سی ‌تی ‌اسکن باشد.

بهتر است سنجش اشباع اکسیژن از طریق پایانه‌ های متصل شونده به بند انتهایی انگشت، برای بیمار انجام شود. اگر این وسیله در دسترس نبود، یا اشباع اکسیژن کمتر از 92% بود، باید به بیمار اگر این وسیله در دسترس نبود، یا اشباع اکسیژن کمتر از 92 درصد بود، باید به بیمار اکسیژن داد.


بسیار دیده شده است که پرسنل اورژانس یا همراهان بیمار، فشار خون او را اندازه گیری می کنند و با دیدن اعداد بالا، سریعا فشار بیمار را پایین می ‌آورند، در صورتی که علت فشار بالا در افراد مبتلا به سکته مغزی، جبران کاهش خون‌ رسانی است. در این بیماران فشار درون مغز بالا می ‌رود و خون ‌رسانی در کل مغز کاهش می ‌یابد. بدن برای جبران این مساله، با افزایش دادن فشار خون بر مقاومت موجود غلبه می ‌کند. به همین دلیل، کاهش دادن فشار خون به این مکانیسم هوشمندانه ی بدن آسیب رسانده و مغز را درگیر کاهش خون ‌رسانی شدید می ‌کند.

استفاده از داروهای خود بیمار یا دارویی جدید نیز تا قبل از تایید تشخیص، ممنوع است.

برای تشخیص دقیق، بیمار نیازمند عکسبرداری از مغز به روش سی ‌تی ‌اسکن است. اگر در سی ‌تی ‌اسکن خون‌ ریزی وجود نداشته باشد، آسپیرین برای جلوگیری از بروز لخته ی مجدد در عروق مغزی تجویز می‌ شود.

بیمار به مصرف 325 میلی گرم آسپیرین در روز نیاز دارد که از میزان مصرفی آسپیرین در سکته‌ های قلبی بیشتر است.

بیماران دیابتی نیز نیازمند کنترل قند خون در محدوده ی طبیعی هستند.

در بیمارانی که دمای بدن شان بیشتر از 5/37 درجه سانتی ‌گراد می‌ شود، باید تب را کنترل کرد. افزایش دما با افزایش ناخوشی و مرگ بیمار همراه است.

در نظر داشته باشید تمام بیماران مبتلا به سکته‌ مغزی مستعد بروز تشنج نیستند و نیازی به درمان با داروهای ضد تشنج ندارند، مگر این ‌که تشنج در آن ها بروز کند یا خون ریزی مغزی داشته باشند. در این شرایط برای پیشگیری از بروز تشنج، اقدام به تجویز فنی توئین می ‌کنند.

برای شروع غذا در این بیماران باید با رژیم مایعات شروع کرد. اگر پس از نوشیدن مایعات، علامتی از عدم تحمل غذا و بروز سرفه دیده نشد، می‌ توان رژیم غذایی جامد را شروع کرد.

برای دادن آسپیرین می ‌توان آن را با مربا مخلوط کرد و به بیمار داد تا قابل تحمل شود و برای بیمار، خطری در موقع بلع ایجاد نکند.

 

نوشته شده در سه شنبه 5 / 5 / 1393برچسب:سکته مغزی,کمک های اولیه در سکته مغزی,cva,,ساعت 16:52 توسط خوشمرام حامد| |

تاج خروس 

 

تاج خروس تزیینی

تاج خروس باغی

 

تاج خروس :

سرده‌ای از گیاهان گلدار است که دارای ۶۰ گونه متفاوت می‌باشد. گل‌های این گیاه به رنگ‌های بنفش، سرخ و زرد است. بسیاری از اعضای این سرده ویژگی‌ها و کاربردهای مشابهی با اعضای سرده سلوسیا دارند. گیاهِ تاج خروس باید در معرض نورِ کامل خورشید قرار بگیرد و خاکش نیز باید ماسه‌ای، زهکش و غنی باشد.

اگرچه چندین گونه در این سرده علف هرز محسوب می‌شوند، مردم در سراسر دنیا از گونه‌های این سرده به عنوان سبزی، غلات و گیاه زینتی استفاده می‌کنند. سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، مس، منیزیم، فسفر و منگنز است. میزان مناسب پروتئین و لیزین موجود در این گیاه برای سلامت موها و ناخن‌ها مفید است.

گیاه تاج خروس باعث کاهش کلسترول شده و به این ترتیب خطر سکته‌ی قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. برخی گونه های تاج خروس نیز به عنوان گیاه زینتی شناخته می شوند.

خواص گیاه تاج خروس:

* به نوشته «ehealth»، تاج خروس سرشار از ویتامین B2،B3،B5،B6,A،B،K،C، فولات و ریبوفلاوین است.

 

* مصرف منظم آن میزان کلسترول و فشار خون را کاهش می دهد.

 

* سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

 

* از سفیدشدن زودهنگام مو پیشگیری می کند.

 

* برگ های آن تقویت کننده بینایی است.

 

* برای رفع کم خونی موثر است.

 

* به سبب دارابودن خاصیت منقبض کننده، اسهال، خون ریزی بیش از حد دوران قاعدگی و  و زخم دهان را درمان می کند..... ادامه در قسمت ادامه ی مطلب ..


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 5 / 5 / 1393برچسب:تاج خروس,خواص طبی تاج خروس,گیاه طبی تاج خروس,گیاهی برای چربی خون,ضد چربی خون ,ساعت 16:29 توسط خوشمرام حامد| |

 خواهش میکنم رو لینک زیر کلیک کنید ببینید...

 

 http://www.video.momtaznews.com/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%BE-%D8%AF%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%A7%DA%A9-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%87%D8%AF%DA%A9%D9%88/



Power By: LoxBlog.Com